Az iskolakezdés a szülők és a gyermekek számára egyaránt egy hatalmas nagy mérföldkő, egy új élmény és egyben megoldandó feladat.

A gyermekek első iskolai éveik során sajátítják el a másokkal való együttműködés alapjait, és ekkor kezdik meg magukban formálni azt a képet, amit képességeikről, illetve tanulmányaikról gondolnak. Hasznos lehet már iskolakezdés előtt minden óvodás felmérése. A várható tanulási eredményesség objektív előrejelzésével elkerülhetők a gyermekeket érintő kezdeti leblokkolások, nehezen behozható lemaradások és a teljes motivációvesztés. A tanulmányok iránt táplált kíváncsiság és motiváció minden gyermekben törékeny állapot. Ha a motiváció sérül, egyre gyakoribb lesz a figyelem elkalandozása, majd az ebből következő leblokkolások, elakadások.

A szükséges képességek megléte ad biztos alapot az óvoda-iskola átmenet során, míg az esetleges hiányuk nagyban hozzájárulhat a tanulmányi nehézségek kialakulásához.